måndag 25 april 2011

TYSKA ÅR 9 läxa till onsdag den 27 april Sista gången före påsk ägnade vi tysktimmepasset åt att se filmen Das Leben der Anderen (De andras liv) som handlade om STASI i DDR. Efter filmen fick du ett papper med arbetsuppgifter. Du skulle välja minst en och skriva ner dina tankar utifrån filmen. Skriv på svenska den här gången. Två saker ska ni göra: Uppgift A och uppgift B A. Välj mins en av 1 - 4 och besvara: 1 Också dagens samhällsdebatt präglas av hur vi ska övervaka medborgarna mot bakgrund av ökande hot om terrorism. Telefonavlyssning, övervakningskameror på offentliga platser etc. Hur långt får ett smahälle gå i jakten på kriminella och terrorister? Hur påverkar det den oskyldiga människan? I filmen blev Georg Dreyman, författaren, en statens fiende - fast han egentligen inte var det. Går det att undvika att oskyldiga drabbas genom ett övervakningssystem? Vem bestämmer vem som är terrorist? 2. Vem är Gerd Wiesler,Stasiagenten, som bevakar författaren från hans vind? Och hur kommer det sig att han förändras så? Hur ser vändpunkterna ut i hans förändring? Finns det några avgörande händelser som bestämmer hans sätt att agera? Hur skulle du gjort om du var Gerd Wiesler? Gör han rätt? 3. Dreyman tillägnar Gerd Wiesler sin bok "SOnat till den goda människan" . Är Gerd Wiesler filmens goda människa, ellar är det någon annan? Vad innebär det att vara en god människa? Vem bestämmer vad som är gott och ont? Är vi onda eller goda - eller kanske lite av varje? 4. Konstens roll. Hur var konstens roll i dåtidens DDR? Vilka hänsyn skulle konstnären ta? Går det att vara sann konstnärlig om man samtidigt fogar sig och ställer sig i maktens tjänst? Vilken roll har konsten i ett samhälle? Hur är konsten i Sverige idag , t ex i kommersiella tv-kanaler? B: Filmen fick en Oscar. Skriv ned några tankar om filmen! Var den sevärd? Varför/ varför inte? Har du lärt dig något? Vad tyckte du om den osv.... Motivera dina åsikter! Frohe Ostern!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar