TYSKA ÅR 6
Inställd lektion den 28 maj och TYSKPROV DEN 4 JUNI
Första lektionen i höstas fick alla elever ett papper, på vilket det stod vad de skulle kunna efter ett läsår. Det var mycket, tyckte alla elever och suckade. Men så idag, när vi tog fram pappret för att titta, så upptäckte vi det fantastiska: Vi har gjort allting och vi har lärt oss det vi skulle! Så då är vi äntligen framme vid målet, och nu är det dags att summera ihop allting i ett tyskprov. Här nedan följer instruktioner för vad som kan vara bra att repetera! Och som sagt, det är otroligt mycket vi har lärt oss! Stort beröm!
LÄXA TILL TISDAG DEN 21 MAJ
Orden på sidan 95.
Kom ihåg der Pulli -ein Pulli, mein Pullli, dein Pulli
das Hemd - ein Hemd, mein Hemd, dein Hemd
die Hose - eine Hose, meine Hose, deine Hose
Gör klart s 96 och s 97
LÄXA TILL TISDAG DEN 14 MAJ
Nu går vi in i majmånad, och därmed kommer lektionerna att bli lite sporadiska - dvs några av er är borta en gång, några en annan på grund av skolresor. Glöm dock inte att göra läxan och hänga med ändå!
Läxa denna gång är:
St 14 A - glosorna och st 14 A dialogen. Självklart ska man också träna på att skriva orden! Glosorna står längst bak som alltid - s 119
Gör övningarna s 84 G, s 82 C och s 86 J. Hinner du, gör även s 76 G
LÄXA TILL TISDAG DEN 30 APRIL
Reptera läxan från förra gången, dvs du ska kunna fråga vad klockan är Wie spät ist es? Wieviel Uhr ist es?
Kunna svara med hela klockslag, halva och kvart i och kvart över.
Stycke 13 s 72 Självklart ska du kunna skriva detta också!
Vi som var här gjorde också övningarna på s 73 - 74 - gör dem om du inte gjort dem! Vi såg också på en film Hallo aus Berlin och hörde på en trevlig sång om att fråga efter vägen...
Fraser som du ska kunna: Ich bin fremd hier (jag är främling här). der Imbiss (korvkiosken) . ausverkauft (utsålt) och die U-Bahn (tunnelbanan)
Första lektionen i höstas fick alla elever ett papper, på vilket det stod vad de skulle kunna efter ett läsår. Det var mycket, tyckte alla elever och suckade. Men så idag, när vi tog fram pappret för att titta, så upptäckte vi det fantastiska: Vi har gjort allting och vi har lärt oss det vi skulle! Så då är vi äntligen framme vid målet, och nu är det dags att summera ihop allting i ett tyskprov. Här nedan följer instruktioner för vad som kan vara bra att repetera! Och som sagt, det är otroligt mycket vi har lärt oss! Stort beröm!
Följande ska du repetera
och kunna till provet!
Frågor och svar:
Wie
heisst du? Ich heisse …….
Wo wohnst du? Ich wohne in…
Ich wohne in einer
Wohnung/ in einem Haus.
Wo liegt Stockholm? Stockholm liegt in Schweden.
Woher
kommst du? Ich komme aus
Schweden.
Wie
alt bist du? Ich bin…
Jahre alt.
Und
deine Telefonnummer? Meine
Telefonnummer ist..
In
welche Klasse gehst du? Ich gehe in….
Wie heisst deine Schule? Meine Schule heisst …
Was
spielst du? Ich spiele.. Eishockey
Fussball
CD´s
Karten
Gitarre
Basketball
Handball
Nichts
(ingenting)
Wie
heisst dein Vater? Mein Vater
heisst....
Wie heisst deine
Mutter? Meine Mutter heisst..
Wie geht´s? Danke gut.
Prima.
Super.
Schlecht
Ich
habe Kopfschmerzen
Ich bin erkältet
Was ist deine Lieblingsfarbe? Meine Lieblingsfarbe ist…
Was liest du gern? Ich lese
gern Krimis/ Comics/ Bücher/ Zeitungen
Was isst du gern? Ich esse gern...
Hamburger/ Wurst/ Pizza/ Spagetti Bolognese/ ..
Was trinkst du gern? Ich
trinke gern Wasser/ Cola / Limo/ Kakao/ Milch
Was
machst du gern? Ich
gehe gern einkaufen
Ich
fahre gern Fahrrad
Ich mache gern Sport
Ich
schlafe gern
Ich tanze
Ich reite
Was ist dein Lieblingsfach? Mein Lieblingsfach ist…
Hast du Geschwister? (syskon) Ich habe einen Bruder/eine
Schwester/ zwei Brüder/ zwei Schwester..
Ich habe keine Geschwister (inga syskon)
Hast du
ein Tier? (husdjur) Ja,
ich habe eine Katze/einen Hund/ein Kaninchen
Nein, ich habe kein
Tier. (inget djur)
Wann
hast du Geburtstag? Im
Januar.
Wann beginnt der Film? Um acht Uhr.
Wann kommst du? Am Montag.
Ditt utseende och
egenskaper
Ich habe
langes/kurzes/blondes/braunes/schwarzes/dunkles Haar
Ich habe braune/blaue Augen
Ich bin
freundlich/lieb/sportlich/faul/glücklig/nett usw s 78
Klockan
s. 72
Alfabetet
s. 38
Siffror 1- 100
Siffrorna står i boken s 15,
s 29, s 58
Månader
S 40
Januar Februar März April Mai Juni Juli August
September Oktober November Dezember
Veckodagarna
Montag Dienstag Mittwoch
Donnerstag Freitag Samstag Sonntag
heute (idag) morgen (imorgon)
gestern (igår)
Har och är
S 43
Är har
ich bin ich habe
du bist du hast
er er
es ist es hat
sie sie
Verbböjning
S 50 och 51
ich – e
(ich gehe, ich spiele, ich komme)
du – st
( du gehst, du spielst, du kommst)
er
sie - t
(er geht, er spielt, er kommt)
es
Kunna berätta om dig
själv – öva på texter och läs på glosor!
T ex ditt namn, ålder, vad du
gärna gör, din familj, skolans namn, var du bor, vilken klass du går i, vilket
favoritämne du har, vilken favoritfärg, ditt utseende etc …
Stycke 4A – Min familj
Bra uttryck och fraser finns
också i
Stycke 4 F s 32, Stycke 6H s 44, St 11 s 67 – berätta om dig själv
Kläder
Stycke 14
Att ge komplimang och
kommentera kläder
St 14 B - Öva på texten och glosorna.
Att tala om vad man
gärna gör ellet inte gör
Stycke 11 B
Olika skolämnen
Was ist dein Lieblingsfach?
Mein Lieblingsfach ist …
Stycke 8 A och 8 B – olika
skolämnen
ein - mein –dein / eine – meine - deine
Ord som har der och das har
ein, mein och dein
Der Hund – ein Hund
Das Haus – ein Haus
Ord som är die har eine,
meine, deine
Die Katze - eine Katze
s 81, s 84
Bestämd artikel – der,
die eller das
Svenskan har bestämd form av
substantiv på två sätt:
Hunden (n-genus) och bordet (t-genus)
Tyskan har tre olika sätt:
Der Hund -
hunden
Das Haus -
huset
Die Katze - katten
Det
gäller för dig att lära dig vilket ord som har vilken artikel - der, die eller
das – precis som du gjort i svenska genom att höra ordet så många gånger att du
inte skulle säga hundet om en vovve längre…
Den/det
Precis
som i svenska gäller det att titta på vilket ord den/det syftar på.
När
man syftar på ett maskulint substantiv heter den/det er
der Hund – er ist gross (den är stor)
När
man syftar på ett feminint heter den/det sie
die Katze - sie
ist gross (den är stor)
När
man syftar på ett neutrum es
das Haus – es ist gross (det
är stort)
Viel Glück mit dem Pauken!
Übung macht den Meister!
Madeleine
LÄXA TILL TISDAG DEN 21 MAJ
Orden på sidan 95.
Kom ihåg der Pulli -ein Pulli, mein Pullli, dein Pulli
das Hemd - ein Hemd, mein Hemd, dein Hemd
die Hose - eine Hose, meine Hose, deine Hose
Gör klart s 96 och s 97
LÄXA TILL TISDAG DEN 14 MAJ
Nu går vi in i majmånad, och därmed kommer lektionerna att bli lite sporadiska - dvs några av er är borta en gång, några en annan på grund av skolresor. Glöm dock inte att göra läxan och hänga med ändå!
Läxa denna gång är:
St 14 A - glosorna och st 14 A dialogen. Självklart ska man också träna på att skriva orden! Glosorna står längst bak som alltid - s 119
Gör övningarna s 84 G, s 82 C och s 86 J. Hinner du, gör även s 76 G
LÄXA TILL TISDAG DEN 30 APRIL
Reptera läxan från förra gången, dvs du ska kunna fråga vad klockan är Wie spät ist es? Wieviel Uhr ist es?
Kunna svara med hela klockslag, halva och kvart i och kvart över.
Stycke 13 s 72 Självklart ska du kunna skriva detta också!
Vi som var här gjorde också övningarna på s 73 - 74 - gör dem om du inte gjort dem! Vi såg också på en film Hallo aus Berlin och hörde på en trevlig sång om att fråga efter vägen...
Fraser som du ska kunna: Ich bin fremd hier (jag är främling här). der Imbiss (korvkiosken) . ausverkauft (utsålt) och die U-Bahn (tunnelbanan)
Kunna fråga vad klockan är Wie spät ist es? Wieviel Uhr ist es?
Kunna svara med hela klockslag, halva och kvart i och kvart över.
Stycke 13 s 72
LÄXA TILL TISDAG DEN 16 APRIL 2013
Kunna fråga Was machst du gern? Was machst du nicht gern? och kunna berätta vad man gärna gör eller inte gärna gör
ST 11 B
Läs och skriv glosorna ST 11 B s 118
Gör klart övningarna
s 66 D
s 67 E och stjärnan
s 69 G och reflektera
LÄXA TILL TISDAG EFTER PÅSK
Nu är det strax påsk, så den här sista lektionen före påsk ägnade vi åt att lära oss lite om tyskt påskfirande och att rita påskkort. Efter lovet ska du kunna säga och skriva:
Osterei/Ostereier
OsterhexeOsterfeuer
Osterhase
die Tulpe
die Osterglocke
ein Osterei mit Pralinen
LÄXA TILLTISDAG DEN 26 MARS
Stycke 9 A Läs texten om de tre kända svenskarna. Kunna skriva orden till stycke 9A samt kunna berätta muntligt med hjälp av stödord om de tre svenskarna.
Sätt in egna bilder på kändisar i st 9B och skriv om dem på tyska.
Eftersom jag inte fick glädjen att höra er berätta om skolämnena, vill jag görna höre lite om det också, så svara gärna på frågan Was ist dein Lieblingsfach när du kommer.
Har du tid:
Se gärna filmsnutten Was ist dein Lieblingsfach?
http://www.youtube.com/watch?v=-OldlSkeuK4
LÄXA TILL TISDAG DEN 17 MARS
Mein Lieblingsfach st 8
Lär dig ämnena och glosorna st 8 A och 8 B s 117
Träna på att prata och att stava dem!
Was ist dein Lieblingsfach? Mein Lieblingsfach ist...
LÄXA TILL TISDAG DEN 12 MARS
Veckodagarna och orden för idag, igår, imorgon osv
ST 7 A och 7 B s 117
Gör klart övning C i boken s 48
Läs övning F s 49 och svara på luckorna i blåa rutan s 50 och försök att göra övning G.
LÄXA TILL TISDAG DEN 5 MARS
Idag tränade vi på månader och att fråga när någon fyller år.
Vi läste också en okänd text, och konstaterade att har och är heter olika beroende på vem som har och är.
Läxa till efter sportlovet är:
- Månaderna s 40 ( i ordlistan s 116)
- Kunna fråga Wann hast du Geburtstag? och kunna svara im Juli, im August, im September ( Ska man ha datum med heter det am 12. April)
- kunna använda har och är i de olika formerna ( rutorna s 43)
- Läs texten s 44 och skriv en likadan om dig själv. Använd texten på s 44 som mall till att skriva om dig själv!
Schöne Sportferien!
LÄXA TILL TISDAG DEN 19 FEBRUARI
Nu har vi lärt oss alfabetet!
Repetera hemma och visa att du kan
- säga hela alfabetet. Finns i boken s 38
- bokstavera ord och även förstå ord som bokstaveras
- gärna sjunga den alfabetssång vi övade på!
LÄXA TILLTISDAG DEN 12 FEBRUARI
Vinstaskolan var borta idag för att skriva nationella prov. Vi andra gjorde Länder-quiz
Läxan blir därför för alla elever (även de frånvarande)
- repetera siffrorna som var i läxa tills idag och gör klart stencilen (se förra läxan!)
- gör klart quizet på s 36 i boken.
- lär dig tre fakta om de tyskspråkiga länderna, tex Grossglockner ist ein Berg
- lär dig de förprickade glosorna till st 5, finns på s 116. (die Hauptstadt, von Deutschland, liegt, in, Österreich, der Rhein, ein Land, ein Fluss, eine Stadt, ein Berg, Frankreich, die Schweiz, Dänemark och Schweden. )
TISDAG DEN 5 FEBRUARI
Nu lär vi oss räkna från 1 - 100! Både muntligt och skriftligt!
- Siffrorna står i boken. 0 - 12 på s 15
30 - 100 på sidan 58.
Tänk på att börja med entalet! 58 blir alltså achtundfünfzig och 85 är fünfundachtzig.
- Gör klart stencilen som du fick under lektionen och lämna in den till mig! Skriv meningarna i din skrivbok!
LÄXA TILL TISDAG DEN 29 JANUARI
- Siffrorna zehn, zwanzig, dreissig, vierzig, fünfzig, sechzig, siebzig, achtzig, neunzig, hundert
- kunna fråga Was isst du gern ? Vad äter du gärna och kunna svara Ich esse gern...
- kunna orden Wurst, Fleischklösse, Schnitzel, Hamburger
Glöm inte att träna på att skriva ord och fraser också!
LÄXA TILL TISDÂG DEN 22 JANUARI
- Fraserna från filmen Hallo aus Berlin. Du ska kunna säga och skriva följande:
Hast du Geschwister? Har du syskon
Ich habe einen Bruder/ zwei Brüder
eine Schwester/zwei Schwester
Ich habe keine Geschwister jag har inga syskon
Ich mag .. Jag gillar
Ich habe .... gern ... jag tycker om
- Du ska läsa texten om Lukas s 32 och skriva klart övningen på s 32
Lyssna gärna på sången från Hallo aus Berlin! Klicka på länken här: Das ist meine Familie
LÄXA TILL TISDAG DEN 15 JANUARI
Nu är vi tillbaka i skolan igen! Nya friska tag - och nytt att lära! Läs på, träna och lär dig att skriva föjande hemma:
- Två nya frågor och svar: Was hörst du gern? Ich höre gern .. Musik, Mozart, Rock. Was liest du gern? Ich lese gern ein Buch, eine Zeitung, Comics, Harry Potter.
- Läs stycke 4 Meine Familie.
- Lär dig glosorna till stycke 4 A s 115 och träna på att skriva dem.
- Gör en text om dig själv och om din familj. Använd text 4 A som mall, och klistra in bilder eller rita din familj. Tänk på att alla manliga släktïngar har mein och alla kvinnliga meine. (Mein Vater, men Meine Mutter) Ta med texten till lektionen.
TISDAG DEN 9 JANUARI 2013
Först har vi ett efterlängtat jullov - men därefter är det dags för den första lektionen 2013! Tills dess ska du veta hur man säger god jul och gott nytt år på tyska (Frohe Weihnachten und ein gutes neues Jahr) samt veta lite om hur man firar tysk jul (St Nikloaus, äter Stollen och sjunger Oh Tannenbaum bl a). Ett stycke långt bak i boken handlar om julen, och där står också sångtexten.
TISDAG DEN 18 DECEMBER: SISTA LEKTIONEN FÖR I ÅR!
Så var det dags för den sista lektionen! Det ska vi fira med lite mys. Ta med dig något att äta (INTE nötter!). Vi pratar om tysk jul, sjunger tyska julsånger och ritar julkort. Ni ska också få tillbaka era prov, som ni gjorde i tisdags. Ta också gärna reda på vad Stollen och Zugspitze är! Jag fick många fantastiska och fantasirika teckningar av er med alla möjliga stollar och Zugspitzar!!!
Den som vill, kan också ta fram gitarren öva på en tysk julvisa: https://www.youtube.com/watch?v=rtxuvUubO0s
TYSKPROV DEN 11 DECEMBER
En termin går fort, och nu är det dags att summera allt du lärt dig! Följande är bra att repetera! Tänk på att öva både på att kunna ord och uttryck och på att skriva dem!
Ð Du ska kunna ställa följande frågor och kunna svara på dem:
Wie heisst du? Ich heisse …….
Wo wohnst du? Ich wohne in…
Woher kommst du? Ich komme aus Schweden.
Wie alt bist du? Ich bin… Jahre alt.
Und deine Handynummer? Meine Handynummer ist..
In welche Klasse gehst du? Ich gehe in….
Wie heisst deine Schule? Meine Schule heisst Vinstaskolan.
Was spielst du? Ich spiele.. Eishockey
Fussball
CD´s
Karten Computer
Gitarre Trommel
Basketball Golf
Handball Federball Tischtennis
Nichts – ingenting
Was ist dein Lieblingssport? Mein Lieblingssport ist…
Wie geht´s? Danke gut.
Prima.
Es geht.
Super.
Schlecht
Ich habe Kopfschmerzen
Ich huste
Ich bin erkältet
Was ist deine Lieblingsfarbe? Meine Lieblingsfarbe ist…
Was lernst du? Ich lerne Deutsch/Englisch/Schwedisch
VÄND! Umblättern
Ð Kunna färgerna i stycke 1 C, s 10
Ð Kunna börja och sluta ett samtal genom följande ord
Guten Tag Guten Morgen Guten Abend Hallo
Tschüs Auf Wiedersehen Gute Nacht
Ð Kunna räkneorden 0 – 20 stycke 2 D, s 15 och s 24 (glosdelen s 115)
Ð Kunna ord i klassrummet s 14 (glosdelen s 114)
Ð Kunna motsatsorden dick – dünn gross - klein
kurz - lang rund - viereckig
alt – neu - jung schmutzig – sauber
teuer – billig voll – leer
Ð Kunna orden med bestämd och obestämd artikel:
das Haus huset der Tisch bordet die Blume blomman
das Auto bilen der Mann mannen die Frau kvinnan
das Schwein grisen der Fisch fisken die Hose byxan, byxorna
das Boot der Hund die Katze
das Radio der Ball die Flasche
das Rad der Hut die Uhr
das Kind der Stuhl die Lampe
das Buch der Schrank die Tasse
das Pferd der Vogel die CD
das Heft der Bleistift die Schere
das Lineal der Computer
der Papierkorb
der Spitzer
ein Haus ein Tisch eine Blume
mein Haus mein Tisch meine Blume
Ð Kunna göra meningar enligt följande:
Das Boot ist klein.
Der Hut ist blau.
Die Hose ist kurz
LÄXA TILL TISDAG DEN 4 DECEMBER
- Repetera frågan Wie geht´s? (Hur mår du?) och lär dig fler svar på frågan , stycke 3 B, s 23. Läs också dialogen på samma sida.
- Lär dig siffror 13 -20
Alla glosor står som vanligt på s 115
På tisdag den 11 december har vi prov .Vad som kommer på provet är naturligtvis allt som vi har lärt oss. Du får en sammanställning av allting veckan innan, och skulle du mot förmodan slarva bort pappret, så kommer det finnas att läsa på bloggen också!
LÄXA TILL TISDAG DEN 27 NOVEMBER
Lär dig sporterna på sidan 22
Lär dig att kunna två nya frågor och att kunna svara på dem:
Was ist dein Lieblingssport? vad är din favoritsport?
Was spielst? Ich spiele... Vad spelar du? Jag spelar....
Titta gärna på Schnappi! Klicka på länken! musikvideo Schnappi das kleine Krokodil
LÄXA TILL TISDAG DEN 20 NOVEMBER
Lär dig dialogen på s 17- Kunna tala och skriva. OBS: Två nya frågor: Was lernst du? Was ist deine Handynummer?
- Kunna berätta om dig själv
- Gör klart övning H s 20
- Gör övning J på s 21 - berätta så mycket som du kan om dig själv på tyska!
LÄXA TILL TISDAG DEN 13 NOVEMBER
Kunna siffrorna 0 - 12 i boken sidan 15
Kunna orden i klassrummet på s 14 (de flesta har ni redan haft!)
TISDAG DEN 6 NOVEMBER
Nästa vecka är det höstlov, och sedan är vi redan innte i november och Gustaf Adolfdagen! Tills dess har ni at kunna och att kunna stava:
- Färgerna s 12
- Kunna fråga Was ist deine Lieblingsfarbe? Kunna svara Meine Lieblingsfarbe ist...
- Kunna fråga Wie geht´s (Hur mår du?) Prima. Danke gut. Es geht. Ich bin müde. (jag är trött)
Trevligt lov önskas!
/M
TISDAG DEN 23 OKTOBER
- Repetera ord och fraser till st 1 D. Läs texten högt och skriv glosorna till stycket 1 D, som finns på s 114.
- lär dig minst 5 ord som du inte kunde tidigare från st 1 A och 1 B
- gör klart korsordet
LÄXA TILL TISDAG DEN 16 OKTOBER
Kunna die-orden på stencilen
Kunna adjektiven müde -munter, rund - viereckig, voll - leer
Skriva klart meninngar om bilderna - skriv i din skrivbok.
Nästa lektion börjar vi med läroboken - ta med den!
9 OKTOBER
Kunna adjektiven: sauber - schmutzig, teuer - billig, färgerna grün, rot, blau och gelb. Kunna fråga efter ålder och svara: Wie alt bist du? Ich bin elf Jahre alt. 11 . zwölf 12 dreizehn 13
Repetera gärna das-orden, som vi lärde oss till förra lektionen!
LÄXA TILL TISDAG DEN 2 OKTOBER 2012
Reptera orden vi lärde oss under lektionen, alla som hade das i bestämd form: das Haus, das Auto, das Pferd, das Schwein, das Boot, das Radio, das Kind, das Buch, das Rad.
TISDAG DEN 25 SEPTEMBER
Reptera det vi lärde oss under lektionen så att du kan både prata och skriva orden ordentligt.
der Hund, der Hut, der Schrank, der Tisch, der Ball, der Vogel, der Bleistift, der Stuhl, der Mann, der Fisch. jung, alt, neu, klein, gross, dick, dünn, lang kurz
Skriv klart meningarna på stencilen. enligt exemplet Der Mann ist lang. Skriv så många meningar du kan. Ju fler du skriver, ju mer använder du språket och ju mer lär du dig!
LÄXA TILL TISDAG DEN 18 SEPTEMBER
- Talongen om språkval tyska med förälders underskrift påskriven.
- Repetera det vi lärde oss på lektionen och som du fick på stencilen: Guten Tag, Guten Morgen, Wie heisst du? Ich heisse... Wie heisst er? Er heisst... Wie heisst sie? Sie heisst... Aufwiedersehen och Tschüss.
Träna både muntligt och skriftligt.
- Ta med dig din röda mapp och ta också gärna med dig en penna när du kommer!
Vill du höra lite tyska och se lite tyska berg kan du se filmsnutten som vi såg på lektionen:
Frei wie ein Vogel im Wind
Välkommen till ditt nya språk! Vi har tyska en timme i veckan på tisdagar. På den här sidan kommer du att hitta information om vad vi gör på lektionen och vilka läxor som ges. Mycket praktiskt ifall du av någon anledning varit frånvarande på lektionen eller bara glömt vad läxan var. Ta alltså för vana att alltid kolla den här sidan!!