TYSKA ÅR 8

MÅNDAG DEN 3 JUNI och TISDAG DEN 4 JUNI

Snart är det sommarlov! Och ni har lärt er massor den här terminen! Det ska vi naturligtvis fira! Ta på måndag med er lite gott att tugga på, så bjuder jag på något tyskt att dricka. (OBS! Ingen alkohol, så klart! Jag dricker som bekant inte alkohol)

På tisdag pratar vi betyg och skriver sommardikter!

LÄXA TILL MÅNDAG EFTER PROJEKTET!

Du ska göra klart fotoalbumet som du började med i skolans datasal, minst fem bilder! Melja till mig eller printa ut och ta med till lektionen!

Repetera också gärna prepositonerna med dativ, aus, bei, nach, mit, seit, von och zu. De står i ÖB s 133.
OBS! Ni som har omtenta har detta på torsdag den 23 maj kl 15.00 med Pär!

PROV DEN 30 APRIL och läxa till tisdag i vecka 19!

Idag den 23 april fick ni övningspapper till provet nästa vecka! Ni som inte var på plats - se till att söka upp mig och hämta övningspapper med rättasjälvfacit. Vad ni ska repetera inför provet står här nedanför:


Till provet ska du praktiskt kunna:


<!--[if !supportLists]-->J <!--[endif]-->Dialog på tåg (beställa biljett, prata med medresenärer osv..)

<!--[if !supportLists]-->J <!--[endif]-->Ord som har med tågresa att göra

<!--[if !supportLists]-->J <!--[endif]-->Tala om hur du vill åka (mit dem Zug, mit der U-bahn ..)

<!--[if !supportLists]-->J <!--[endif]-->Berätta vad du har gjort

<!--[if !supportLists]-->J <!--[endif]-->Stämma träff för att kunna gå på bio

<!--[if !supportLists]-->J <!--[endif]-->Berätta om filmer och säga vad du tycker om dem

<!--[if !supportLists]-->J <!--[endif]-->Skriva ett brev hem till din tysklärare.

Därför är det bra att repetera:

<!--[if !supportLists]-->v <!--[endif]-->Glosor st 7A, 7B, 7C,  9A, 9B och 10

<!--[if !supportLists]-->v <!--[endif]-->Bra texter med bra fraser: 7B, 7 C och 9A

<!--[if !supportLists]-->v <!--[endif]-->Prepostioner med dativ     ÖB s 131 och 132

<!--[if !supportLists]-->v <!--[endif]-->Prepositioner med ackusativ  ÖB s 138 - 139

<!--[if !supportLists]-->v <!--[endif]-->Bestämd och obestämd artikel i nom, ack och dat  ÖB s 97

<!--[if !supportLists]-->v <!--[endif]-->Perfekt av svaga, regelbundna verb   ÖB s 120


<!--[if !supportLists]-->v <!--[endif]-->och starka verb, oregelbundna verb   ÖB s 123 och sein

<!--[if !supportLists]-->v <!--[endif]-->Perfekt med haben eller sein   ÖB s 125


Minns du de starka verben? Följande kunde du tidigare! Bra att repetera:


Starka verb med haben:


Ich habe… bekommen                  jag har fått

gegessen                     ätit

gefunden                     fått

gegeben                      gett

gewonnen                   vunnit

gelesen                        läst

genommen                  tagit

geschlafen                   sovit

geschrieben                 skrivit

gesehen                       sett

gesungen                    sjungit

gestanden                   stått

getroffen                     träffat

gesprochen                 pratat

getrunken                   druckit

getan                          gjort

vergessen                    glömt

verloren                      förlorat

verstanden                  förstått


Starka verb med sein


Ich bin …  gefahren                                       åkt

                 geflogen                                       flugit

                 gegangen                                      gått

                 gekommen                                   kommit

                 gelaufen                                       sprungit

                 geschwommen                             simmat (summit)

                 gewesen                                       varit (obs!)                

                

Saker ni brukar ”glömma”:

Ich habe Pech gehabt                                     Jag har haft otur


Das hat Spass gemacht!                                Det var roligt!


Die Ferien sind schön.                                  Lovet är bra (singular i sv, plural i tyska)

Die Ferien waren schön.                                Lovet var bra.

Die Ferien sind schön gewesen.  

Ich war in Ockelbo.                                       Jag var i Ockelbo
Ich bin in Ockelbo gewesen.

 

Läxa till tisdag vecka 19 är att skriva färdigt Fotoalbumet!

 

LÄXA TILL TISDAG DEN 23 APRIL

Läs texten om der Frosch s 62 och 63. Lär dig de kursiverade orden vid sidan om texten.

Gör klart fraserna som står på sid 55 C i övningsboken och gör korsordet som en extra övning för att lära dig orden i texten!

Förvarning: Valborg har vi prov!

För att njuta lite av vackert väder - just nu regnar det ju utanför och våren liknar mest en grå höst! - se följande gulliga film, som inte handlar om en trädgårdsgroda utan om ....
http://www.youtube.com/watch?v=BJuL-yK-I8g

 

LÄXA TILL TISDAG DEN 16 APRIL

Läs text 9 B som handlar om olika filmer.
Skriv en egen filmbeskrivning, där du berättar på tyska om en film. Kamraterna ska sedan gissa vilken film det är.
Öva på de förprickade glosorna till texten.
Gör klart övningen om tidsuttryck Üb s 141 - 142

LÄXA TIL TISDAG EFTER LOVET

Läs st 9A och lär dig resten av glosorna
Du ska kunna skriva en liknande dialog från ÖB s 49 (gör vi på måndag!)
Du ska kunna berätta om din egen påsk ÖB s 96
Kom ihåg att Frohe Ostern betyder glad påsk!

En liten påskfilm att njuta av . klicka på länken!
http://www.youtube.com/watch?v=rz-auOijnCs

Läxa till tisdag den 18 mars

Stycke 7 C, text och glosor
Skriv en egen dialog. Använd mallen på s 45 i övningsboken och de fraser som finns i stycket 7.

Läxa till tisdag den 12 mars

Läs texten st 7 B om hur man beställer biljetter och om att åka tåg längs Rhenfloden.
Lär dig glosorna till 7 B
Skriv en egen dialog om hur man beställer biljetter. Använd s 43 i övningsboken som mall. Fraser finns också på stencilen du fick av mig.
Använda prepositionen mit i uttryck som mit dem Zug, mit der U-Bahn öb s 41 o s 131

tisdag den 5 mars

Lär dig glosorna på järnvägsstationen  St 7
Träna på att se bilden och berätta om vad du ser på den!
Skriv glosorna - de finns längst bak i gloslistan!

PROV TISDAG DEN 19 FEBRUARI



Följande ska du visa att du kan:


J  berätta vad du har gjort (använda perfekt)

J  namnen på klädesplaggen
J  gå in i affär, prova och köpa kläder
J tala om vad möbler i ett rum heter och hur det ser ut i ett rum
J berätta hur du bor

J använda adjektiv för att beskriva

J berätta om din fritid In der Freizeit

J ge komplimanger om kläder och ta emot.

 

Bra att öva på inför provet:

·        Glosor st 3 A, B, 5A, 5 B

·        Dialoger st 3 B TB s 23-24

·        Beskriva ett rum -  texten st 5 B och gula rutan s 35 i TB.

·        Svaga verb i perfekt  ÖB s 120

·        Starka verb i perfekt ÖB s 123

·        Starka verb med sein i perfekt gula rutan ÖB s 125 (Obs även svaga verb i perfekt finns med sein!)

·        Presens av haben och sein  ÖB s 119

·        Adjektiv efter ein, mein osv. - stenciler

·        Prepositioner med ackusativ  ÖB s 138

·        Bestämd och obestämd artikel i nominativ och ackusativ ÖB  s 97

·        Komplimanger ÖB s 21

·        In der Freizeit Wie oft och Wie lange – kunna svara med fraser  i rutan ÖB s 18


 

LÄXA TILL TISDAG DEN 11 FEBRUARI

Nu har vi lärt oss prepositioner med ackusativ!
- Lär dig rabbla dem, förstå vad de betyder och att använda dem! ÖB s 138
- Reptera starka verb med sein i perfekt! Gula rutan s 125 i ÖB
- Beskriv ditt rum muntligt. Jag har samlat in din skrivbok med din rumsbeskrivning. Du får tillbaka den på måndag, och får då träna på att berätta. På tisdag får du se bilden och ska kunna berätta utifrån den om ditt rum.

LÄXA TILL TISDAG DEN 5 FEBRUARI
Vi fortsätter att jobba med att berätta var vi bor, hur det ser ut där och hur rummen ser ut.
- Läs texten 5 B på tyska.
- Översätt muntligt till svenska.
- Lär dig de förprickade glosorna.
- Svara muntligt på frågorna på stencilen du fick. De handlar om texterna.
- Svara också på stencilens sista frågor om dig själv. Detta ska du både kunna muntligt och skriftligt.
- Gör klart ritningen om ditt rum. Skriv och berätta om ditt rum. Använd de fraser som du lärde dig i förra veckan (rechts an der Wand steht/hängt, vorne links in der Ecke ist mein Bett). Berätta gärna om färger och mönster (Mein blaues Bett. Mein blauer Schrank, meine blaue Lampe) Die Wände sind grün. usw.

LÄXA TILL TISDAG DEN 29 JANUARI

Det handlar om att kunna beskriva sitt rum med möbler och annan inredning samt att kunna berätta vad man har gjort.

Lär dig orden till st 5A.
Träna på att  beskriva bilden på s 34 genom att använda orden i rutan på s 35.
Repetera hur man berättar om något man har gjort ÖB s 120  och lär dig ytterligare sätt att säga det med "sein" ÖB s 125

Reptera gärna möbler och att inreda ett rum genom att klicka på länken:
http://www.ur.se/sprk/tyska/inredning/

LÄXA TILL TISDAGT DEN 22 JANUARI

Det handlar om att veta hur man går i affärer och köper kläder:

.- Läs stycke 3 B (två dialoger - med mkt bra fraser att lära sig!)

- Lär dig glosorna till st 3 B (träna så att du kan skriva dem!

- skriv en egen dialog med en kompis och träna på den, så att du kan spela upp den för resten av gruppen


 LÄXA TILL TISDAG DEN 15 JANUARI
- Träna så att du kan klädesplaggen i st 3 A. Ordlista finns bak i boken!
- Lär dig hur man använder adjektiv attributivt, dvs framför substantiv, i tyska.
  ein altes T- Shirt, ein alter Mantel, eine alte Hose (man böjer alltså adjektivet efter vilket genus substantivet har)
- Du ska kunna känna igen valsen An der schönen blauen Donau, skriven av Strauss och du ska veta att varje år sänds på nyårsdagen  en konsert från Wien. Klicka gärna på länken så kan du njuta av vackra bilder också...
http://www.youtube.com/watch?v=JyZUgTQVPkY

 

DAGS FÖR PROV

Tisdag den 11 december

En termin går fort och nu är det dags att summera ihop vad du lärt dig hittills!

Till provet ska du visa att du kan:
J Berätta om vad som har hänt ( t ex skriva och berätta vad du har gjort en plats i Tyskland)
J Ha åsikter om olika fritidsaktiviter
J Svara på frågan: Was hast du in den Sommerferien gemacht?
J Kunna anmäla att något är stulet
J Kunna lite om München
För att klara detta behöver du repetera:
§  Glosor st 1B, 1C, 2 A, 2 B
§  Fraserna TB s 13
§  Texten st 1B
§  Dialogen St 2 A och texten om München st 2 B  
§  Perfekt av svaga verb och hur de bildas ÖB s 120
§  Perfekt av de starka verb som står i ÖB s 123 – träna!!
§  Böjningen  av haben, så att du får rätt form i perfekt ÖB s 120
§  Ackusativobjekt i obestämd och bestämd form ÖB s 98, ÖB s 97

Übung macht den Meister!
                                   Madeleine

Läxa till tisdag den 20 november

Läs stycke 2 B
Lär dig de förprickade glosorna
Välj minst tre sevärdheter. Skriv enstaka stödord om dem, och lärr dig berätta om dem på tyska med hjälp av stödorden
Skriv klart en dialog om vad du ska göra i München. Använd s 20 som mall!

 

Läxa till tisdag den 13 november

- Läs texten St 2a - Samstag in München.
- Träna på understrykningarna
- Lär dig de markerade glosorna till stycket.
- Gör klart övningarna s 11 A, s 12 B, s 13 C, s 16 Foch s 15 E.

 

Läxa till tisdag den 6 november

- Lär dig 10 av uttrycken på s 13 i textboken
- Lär dig de olíka sporterna i textbokens kapitel 1C
- Skriv klart övningarna s 6 B och s 7 E i övningsboken
- kunna berätta om vad du har varit på lovet, hur vädret var och vad du har gjort

Läxa till tisdag den 23 oktober

Läs text 1 B. Översätt. Lär dig de förprickade glosorna.

Gör övning A på s 4 i övningsboken. Du ska kunna se bilden och kunna beräta vad personen har gjort på sitt lov.

Beträtta om Angela och om Kai s 5 ui Übundsbuch

Gör stjärnövningen på s 5 i övningsboken. Berätta om en valfri person med hjälp av egna stödord.


 

TYSKPROV TISDAG DEN 9 OKTOBER

Dags igen - tyskprov. Det var ju inte många veckor sedan vi hade ett sådant sist, men nu är det det språkvalsprov som ligger centralt inlagt för hela skolan.





Till provet ska du kunna:

J handla i affärer

J berätta vad du har gjort

För att klara ovanstående praktiskt bör du repetera:

v glosor st 16 A, B i gamla TB, glosor ST 1 A nya TB

v texten st 16 B i gamla, Texten ST 1 A nya TB

v fraserna i affären på stencilen (rephäftet)

v ackusativobjekt – vad det är och hur det används, gamla ÖB s 112 – 115

v Bestämd och obestämd form i nominativ och ackusativ  gamla ÖB s 97, nya ÖB s 97

v perfekt av svaga verb, gamla ÖB s 136 – 137, nya ÖB s 120

v starka verben gelegen, gesehen, gelesen, getrunken, getroffen, gegessen
ÖB s 122 – 123

 

LÄXA TILL TISDAG DEN 2 OKTOBER

Läs texten st 1 A som handlar om att berätta vad man har gjort under sommaren.
Lär dig alla glosor till texten.
Lär dig hur man bildar perfekt och gör övningarna i övningsboken med perfekt av svaga verb.







Nu går vi och handlar på tyska!
- Läs st 16 A och B
- Lär dig de förprickade glosorna till St 16 A och B
- Gör övningarna på s 87 i övningsboken övn A B och C.
- Skriv en egen dialog. Använd text 16 B som mall och övnngsboken s 90 som mönster!

 

Prov i tyska

Måndag den 17 september har vi åter tyskprov. Detta beror på att många elever helt missförstod vårens tyskprov, och sade sig inte ha en aaaning om att de skulle ha prov. Information om provdatum låg emellertid ute på nätet i januari och uppgifter att träna på låg ute tre veckor innan själva provet!!! Nu blir det alltså ett nytt tillfälle att visa att man utvecklat sina tyskkunskaper. Vad som kommer på provet, finns kvar på er sida från år 7! Gå alltså tillbaka dit och titta!

 lÄ

HERZLICH WILLKOMMEN! 

Hoppas att sommaren varit skön! Kanske har du t o m pratat lite tyska under lovet? Om inte, så har du snart chansen, för strax börjar höstterminen och vi ses igen.
Vi börjar där vi slutade - det vill säga med att jag återlämnar de prov som ni gjorde med min vikarie. Därefter repeterar vi sådant ni missat.
Väl mött!
/Madeleine som numera sitter i enhet 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar